Funktioner i BC integrationen

Som du kunne læse i implementeringsguiden, så understøtter vores integration kun udvalgte versioner af BC. Hvis ikke du har læst implementeringsguiden, så linker jeg til den her: https://help.risika.dk/implementering-af-bc

Understøttede versioner af BC til Risika integrationen: 

On-premise - BC13-21 

Cloud - nyeste versioner


Oversigt

  1. Risika kreditmodul
  2. Oprettelse af debitorer og kreditorer
    1. Auto-udfyld på tomt debitor/kreditor-kort
    2. Risika virksomhedssøgning
  3. Automatisk opdatering af data 
  4. Overvågning af debitorer og kreditorer
  5. Risika opsætning
  6. Video guide

Risikas kreditmodul

Risikas kreditmodul finder du ude i højre side af jeres BC. Som udgangspunkt vil det være tomt indtil der bliver indlæst data. 

Screenshot 2021-08-23 at 13.12.40

Risika kreditmodulet er tilgængeligt på både debitorer, kreditorer og kontakter. 


Oprettelse af debitor

Auto-udfyld på tomt debitor/kreditor-kort

1. Klik på "Ny" oppe i menuen. 

Screenshot 2021-08-23 at 13.13.05

2. Vælg "tomt debitorkort" 

Screenshot 2021-08-23 at 13.13.31

3. Indsæt CVR nummer i feltet "SE/CVR-nr." 

Screenshot 2021-08-23 at 13.13.45

4. Klik på "Risika kreditmodul" og klik herefter på "Opdater virksomhed" eller "Få kreditvurdering". 

Screenshot 2021-08-23 at 13.14.16

Herefter indhenter den alt finansiel- og stamdata på virksomheden. 

Risikas virksomhedssøgning

1. Klik på "Proces" oppe i menuen. 

Screenshot 2023-01-26 at 09.52.36

2. Vælg "Risika virksomhedssøgning"

Screenshot 2023-01-26 at 09.53.23

3. Nu har du mulighed for at søge efter en virksomhed, stort set ligesom du gør inde på Risika platformen. Du kan derfor søge efter virksomhedens navn, adresse, CVR-nummer osv. I eksemplet herunder har jeg søgt efter "Risika". 

Screenshot 2023-01-26 at 09.54.16

Herefter kan du blot vælge at oprette den valgte virksomhed som, kunde, leverandør eller kontakt. 


Automatisk opdatering af data

Business Central kan automatisk indhente data fra Risikas database, sådan at I altid har de nyeste informationer på jeres virksomheder i BC. 

Dette kan gøres via Opgavekøposter, som styres med følgende Parameterstreng: 

  • RATING”: Opgavekøpost der automatisk opdaterer nøgletal for alle debitorer med et gyldigt CVR-nr.
  • CUSTOMER”: Opgavekøpost der automatisk opdaterer kundeinformation (Baseret på opsætningesfelterne under ”Opdater kundefelter”). Den gør dette for alle med et gyldigt CVR-nr.
  • CHECKMONITORING”: Opgavekøpost der automatisk kontrollerer om overvågningen er aktiv for en kunde. Kigger på alle kunder med gyldigt cvr. Benyttes hvis overvågning sættes fra Risika Dashboard.
  • MONITORING”: Opgavekøpost der automatisk tilføjer alle kunder med gyldigt cvr. Til live-overvågningen hos Risika.

Opgavekøsposter kan indstilles inde i opsætningen til Risikas kreditmodul. Opgavekøposter er beskrevet yderligere i beskrivelsen til opsætning af Risika modulet. Jeres IT-afdeling kan formentlig hjælpe med opsætning af opgavekøposter. Kontakt os endelig hvis I skal have hjælp til dette. 


Overvågning af kunder

I har også mulighed for at overvåge kunder inde på Risika platformen, i gennem BC. Dette kan i gøre ved at klikke på "Risikas kreditmodul" og herefter på "Overvåg virksomhed". 
Her bliver virksomheden automatisk tilføjet til jeres valgte overvågningsliste. 

Når virksomheden bliver overvåget, så kan I slå det til, at I modtager emails, så snart jeres overvågede virksomheder har en ændring. Dette kunne f.eks. være hvis virksomheden er ved at gå konkurs, hvis de får en ny Risika score eller ligende. 

Du kan læse meget mere omkring overvågning af kunder her, samt hvordan du slå det til via dette link: https://help.risika.dk/overvågning.


Risika opsætning

Herunder kan du se et billede af Risika opsætningen, som du kan tilgå inde fra Business Central. Under billeder gennemgår vi de forskellige muligheder. 

Screenshot 2023-01-27 at 11.00.16

General

I implementeringsguiden gennemgik vi disse tre felter: "Token, Risika API URL og Kredit beregningsmetode". Du kan læse den her, hvis du har brug for dette: https://help.risika.dk/implementering-af-bc

Overvågningsliste - Her kan du selv vælge hvor jeres overvågede virksomheder skal tilføjes til. 

Overvåg oprettede virksomheder - Slå til om den skal overvåge nyoprettede virksomheder.

Dage for ændret liste - Sættes ved at vælge X antal dage, hvor du kan få vist hvilke virksomheder som har haft ændringer inden for en given periode. 

Skip tilføj kunde til overvågning - Sættes ved at vælge X antal dage. Hvis der har været salgsaktiviteter på en virksomhed inden for denne periode, så bliver den lagt til overvågning. 

Opdatér virksomhedsfelter 

Skip kontakter med relation - Springer kontakter over, som har en relation til en virksomhed. 

Opdater kundens kreditmaks - I BC findes der et kreditmax, hvor du også kan få et fra Risika. Hvis denne bliver slået til, så overskriver Risika kreditmax'et som findes i BC. Hvis den ikke er slået til, så kan I bevare jeres eget kreditmax, samt få anbfaling fra Risika. 

Resterende felter - Du kan selv vælge hvilke stamdata felter som skal opdateres med Risika data. I hvert felt kan du vælge "Spring over, Indsæt hvis tom eller Overskriv". 

Risika faktaboks visning 

Her har du mulighed for at slå felter til og fra, som vises ovre i Risikas kreditmodul. Så hvis der er udvalgte felter, som du ikke vil have vist, som kan du skjule dem her. 


Video guide til Risikas BC integration

I denne video, vil vi gennemgå hvordan du kan bruge Risikas integration til jeres Business Central. Derudover, så kommer vi også ind på selve opsætningen af integrationen. 

 

 

Har du brug for hjælp? 

Hvis du har nogle spørgsmål til inetgrationen, eller hvis der er andet som vi kan hjælpe os, så må du endelig tage fat i os. Du kan fange os på support@risika.com eller ved at bruge live chatten på vores hjemmeside.